Opgericht in: 1953

Standplaats: Treviso (IT)

 

 

Giovanni Pinarello, of “Nani” zoals zijn vrienden hem noemen, werd geboren in Catena di Villorba op 10 juli 1922 tijdens een moeilijke naoorlogse periode in Italië. Hij was de achtste van twaalf kinderen.

Zijn liefde voor twee wielen en een aangeboren geschenk als ontembare jager bracht hem ertoe een carrière in de wielersport na te streven. Nani’s carriere speelde zich af in ‘Eroico’ (heroïsche) tijdperk van fietsen. Renners zoals Coppi, Bartali, Bobet streden op witte wegen, moeilijk, zeer moeilijk terrein. Verrassend genoeg trok de jonge Nani meteen de aandacht. Hij won meer dan 60 wedstrijden en op de tedere leeftijd van 20 won zelfs “la Popolarissima” in Treviso, een belangrijke wedstrijd in het Dilettanti-circuit (een raceniveau dat deuren opent naar de professionals)

1951 wordt het jaar van de doorbraak voor Nani. In dit jaar kent hij zijn eerste hoogtepunt van zijn carrière; starten in de 34e Giro d’Italia. Het eindklassement wordt gewonnen door Rosa Fiorenzo Magni en de grote Louis Bobet wint het bergklassement.

Op de laatste plaats staat Giovanni. Echter, in deze jaren was de laatste plaats geen schande, in plaats daarvan droeg de laatste rijder de Maglia Nera (zwarte trui). Giovanni vertelde graag de verhalen van de fratsen die hij uithaalde om deze felbegeerde plaats te behouden. Er gaan geruchten de rondte dat de coureurs doelbewust hun eigen banden leeg lieten of zich zelfs in schuren of plaatselijke cafeetjes verstopten om als laatste in de etappe aan te komen. Als je als laatste aankomt, betekende dit namelijk ook een feestelijk moment, inclusief een ereronde met de winnaars in het Vigorelli velodrome. Giovanni won de strijd en mocht op 10 juni 1951 in Milaan op het podium staan tussen Magni en Bobet.

In 1952 bereidt Giovanni zich voor op de winst van de Giro d’Italia te gaan, maar op het allerlaatste moment moet hij zijn plekje geven aan de jonge Pasqualino Fornara, die net is ontslagen door het Bianchi-team van Fausto Coppi.

Giovanni is teleurgesteld, maar zijn team biedt hem 100.000 pond aan om zijn plek af te staan, een aanzienlijk bedrag voor die tijd. Dit geld wordt uiteindelijk gebruikt om zijn droom uit te laten komen: het openen van een kleine fietsenmakerij om zijn eigen fietsen te bouwen. We zijn nu in 1953 in Treviso en Cicli Pinarello is geboren.

Zo begint de droom van Giovanni; het bouwen van 100% handgemaakte fietsen in een werkplaats dicht bij huis. Nani werkte hard, misschien wel harder dan ooit tevoren. Dit is ook te zien aan de populariteit van Pinarello. Het merk is steeds bekender aan het worden.

Fausto Pinarello, ook bekend als ‘FP’, zoon van Giovanni begint op zijn 17e verjaardag te werken in de fabriek van zijn vader. Zoals ze bij Pinarello in Treviso altijd zeggen, begon hij onmiddellijk “Pane e Copertoni” (brood en banden) in te ademen.

Fausto bevindt zich in eerste instantie in de moeilijkste stap van de productieketen, de schildersafdeling. Hoogstwaarschijnlijk ontwikkelde hij hier ook de passie voor ‘schoonheid’ in al zijn fietsen.

In de beginjaren leeft Fausto in de schaduw van zijn vader die hem de geheimen van het vak leert door hem te laten kijken en te leren en tegelijkertijd ondernemersvaardigheden, inzichten in besluitvormingsprocessen en het management van het bedrijf als geheel te ontwikkelen.

Na Banesto besluit Fausto te investeren in een Duits team dat geen sponsor vindt. In minder dan een jaar wordt dit kleine team een ​​onverslaanbare reus die de wielerwereld in de jaren 90 zal domineren: Team Telekom.

Daarnaast weer Fausto aan het einde van de jaren 90 zijn krachten te bundelen met Fasso Bortolo. Deze samenwerking resulteert in meerdere overwinningen in totale dominatie voor komende 5 jaren. Deze periode valt samen met een van de grootste technische innovaties die Fausto ooit heeft geïntroduceerd: MAGNESIUM.. en met de Magnesium wordt de DOGMA geboren, de TOP END BIKE voor Pinarello, waarvan de naam vanaf nu het referentiepunt wordt voor het absolute topmodel op de fietsmarkt. Op deze Dogma kent Mark Cavendish, Sir Bradley Wiggins en Chris Froome hun de hoogtepunten van hun carrière.

Pinarello Grevil+

Met de Pinarello Grevil+ kun je eindig ook op een stijlvolle manier je graveltochten rijden. De Pinarello Grevil+ maakt gebruik van hetzelfde carbon als de Pinarello Dogma F12, dit is het topmodel in de raceserie. In deze Grevil+ kun je zowel 27.5′ wielen gebruiken als 29′ wielen met een maximale bandbreedte van 42 mm.

De Pinarello Grevil+ heeft een compleet andere houding als de raceserie van Pinarello. Zo heeft de fiets een korte reach en hogere stack wat ervoor zorgt dat de fiets comfortabeler zit. De asymmetrie van hun racemodellen hebben ze echter wel doorgevoerd in de Pinarello Grevil+. Ze hebben er namelijk voor gekozen om de achterbrug en voorvork asymmetrisch te maken waardoor de kracht nog beter over wordt gebracht op de pedalen.

De Pinarello Grevil+ is er te krijgen in 3 verschillende kleuren in 6 verschillende maten; 508 Carbon Petrol | 268 Carbon Vertigo Blue | 294 BOB

Het topmodel welke gebruikt maakt van de T1100 carbonvezel heeft een adviesprijs van €5500. In deze prijs zit de voorvork, balhoofdstel en zadelpen inbegrepen.

Pinarello Grevil

De Pinarello Grevil heeft dezelfde vormgeving als de Pinarello Grevil+ echter maakt deze gebruik van een ietwat mindere carbon. De T700 carbonvezel is iets zwaarder en minder stijf. De Pinarello Grevil maakt gebruik van dezelfde carbonvezel als de Pinarello Prince.

Alle Grevil modellen komen als los frame waardoor wij deze kunnen aankleden naar de wens van de klant. Liever een SRAM groepset? Geen probleem, wij maken de fiets zoals jij hem wilt!

De Pinarello Grevil is te verkrijgen in 3 verschillende uitvoeringen; 505 BOB | 506 Petrol | 507 Vertigo Blue.

Het frameset inclusief balhoofdstel, voorvork en zadelpen heeft een adviesprijs van €2.890.