Opgericht in: 1953

Standplaats: Treviso (IT)

 

 

Giovanni Pinarello, of “Nani” zoals zijn vrienden hem noemen, werd geboren in Catena di Villorba op 10 juli 1922 tijdens een moeilijke naoorlogse periode in Italië. Hij was de achtste van twaalf kinderen.

Zijn liefde voor twee wielen en een aangeboren geschenk als ontembare jager bracht hem ertoe een carrière in de wielersport na te streven. Nani’s carriere speelde zich af in ‘Eroico’ (heroïsche) tijdperk van fietsen. Renners zoals Coppi, Bartali, Bobet streden op witte wegen, moeilijk, zeer moeilijk terrein. Verrassend genoeg trok de jonge Nani meteen de aandacht. Hij won meer dan 60 wedstrijden en op de tedere leeftijd van 20 won zelfs “la Popolarissima” in Treviso, een belangrijke wedstrijd in het Dilettanti-circuit (een raceniveau dat deuren opent naar de professionals)

1951 wordt het jaar van de doorbraak voor Nani. In dit jaar kent hij zijn eerste hoogtepunt van zijn carrière; starten in de 34e Giro d’Italia. Het eindklassement wordt gewonnen door Rosa Fiorenzo Magni en de grote Louis Bobet wint het bergklassement.

Op de laatste plaats staat Giovanni. Echter, in deze jaren was de laatste plaats geen schande, in plaats daarvan droeg de laatste rijder de Maglia Nera (zwarte trui). Giovanni vertelde graag de verhalen van de fratsen die hij uithaalde om deze felbegeerde plaats te behouden. Er gaan geruchten de rondte dat de coureurs doelbewust hun eigen banden leeg lieten of zich zelfs in schuren of plaatselijke cafeetjes verstopten om als laatste in de etappe aan te komen. Als je als laatste aankomt, betekende dit namelijk ook een feestelijk moment, inclusief een ereronde met de winnaars in het Vigorelli velodrome. Giovanni won de strijd en mocht op 10 juni 1951 in Milaan op het podium staan tussen Magni en Bobet.

In 1952 bereidt Giovanni zich voor op de winst van de Giro d’Italia te gaan, maar op het allerlaatste moment moet hij zijn plekje geven aan de jonge Pasqualino Fornara, die net is ontslagen door het Bianchi-team van Fausto Coppi.

Giovanni is teleurgesteld, maar zijn team biedt hem 100.000 pond aan om zijn plek af te staan, een aanzienlijk bedrag voor die tijd. Dit geld wordt uiteindelijk gebruikt om zijn droom uit te laten komen: het openen van een kleine fietsenmakerij om zijn eigen fietsen te bouwen. We zijn nu in 1953 in Treviso en Cicli Pinarello is geboren.

Zo begint de droom van Giovanni; het bouwen van 100% handgemaakte fietsen in een werkplaats dicht bij huis. Nani werkte hard, misschien wel harder dan ooit tevoren. Dit is ook te zien aan de populariteit van Pinarello. Het merk is steeds bekender aan het worden.

Fausto Pinarello, ook bekend als ‘FP’, zoon van Giovanni begint op zijn 17e verjaardag te werken in de fabriek van zijn vader. Zoals ze bij Pinarello in Treviso altijd zeggen, begon hij onmiddellijk “Pane e Copertoni” (brood en banden) in te ademen.

Fausto bevindt zich in eerste instantie in de moeilijkste stap van de productieketen, de schildersafdeling. Hoogstwaarschijnlijk ontwikkelde hij hier ook de passie voor ‘schoonheid’ in al zijn fietsen.

In de beginjaren leeft Fausto in de schaduw van zijn vader die hem de geheimen van het vak leert door hem te laten kijken en te leren en tegelijkertijd ondernemersvaardigheden, inzichten in besluitvormingsprocessen en het management van het bedrijf als geheel te ontwikkelen.

Na Banesto besluit Fausto te investeren in een Duits team dat geen sponsor vindt. In minder dan een jaar wordt dit kleine team een ​​onverslaanbare reus die de wielerwereld in de jaren 90 zal domineren: Team Telekom.

Daarnaast weer Fausto aan het einde van de jaren 90 zijn krachten te bundelen met Fasso Bortolo. Deze samenwerking resulteert in meerdere overwinningen in totale dominatie voor komende 5 jaren. Deze periode valt samen met een van de grootste technische innovaties die Fausto ooit heeft geïntroduceerd: MAGNESIUM.. en met de Magnesium wordt de DOGMA geboren, de TOP END BIKE voor Pinarello, waarvan de naam vanaf nu het referentiepunt wordt voor het absolute topmodel op de fietsmarkt. Op deze Dogma kent Mark Cavendish, Sir Bradley Wiggins en Chris Froome hun de hoogtepunten van hun carrière.

Pinarello Dogma F12


 

De Pinarello Dogma F12 symboliseert competitie, elegantie en kwaliteit. De Pinarello Dogma is de meest succesvolle fiets. Einde discussie! Team Ineos-Grenadier zal in 2021 wederom op de Dogma F12 hun wedstrijden rijden. Ineos-Grenadier kiest als een van de weinige nog voor de traditionele velgrem. Zij beargumenteren dat de voordelen van de schijfrem niet opwegen tegen de nadelen van velgrem. Daarnaast is velgrem gemakkelijker in onderhoud en natuurlijker lichter.

De Pinarello Dogma F12 is in 2021 in 9 verschillende kleurstelling te krijgen. Daarnaast is de Pinarello Dogma F12 in 12 verschillende maten te krijgen.

Dit topmodel maakt gebruik van een Torayca T1100 carbonvezel, welke de fiets licht maar ook stijf maakt. Het vernieuwde MOST Talon Ultra stuur geeft de fiets een ‘clean’ look doordat alle kabels intern zijn verwerkt. Het frameset voor schijfremmen heeft een prijs van €5.590. De velgrem variant heeft een prijs van €5.490.

Pinarello Prince FX


Voor degene die de geschiedenis van Pinarello kent, roept de naam Prince positieve emoties op. De Pinarello Prince heeft namelijk een enorm palmares met onder andere winnaars als Alejandro Valverde. Nadat de Dogma series van Pinarello de Prince hebben vervangen, is de Prince in 2018 teruggekeerd.

De Pinarello Prince FX is het kleine broertje van de Dogma F12. De vormgeving van de Pinarello Prince FX is nagenoeg gelijk aan die van de Dogma F12. De Pinarello Prince FX maakt in tegenstelling tot de Dogma gebruik van de T900 3K carbon, deze carbonvezel is iets minder stijf. In combinatie met de MOST componenten kun je net zoals bij de Dogma F12 de kabels volledig door het stuur integreren.

De Prince FX is te krijgen in 4 verschillende kleuren in zowel schijf- als velgrem. De prijs van het losse frame is €3.890,-

Pinarello Prince


De Prince is back! in 2018 maakte de Prince zijn comeback in het assortiment, en hoe! De lookalike van de Pinarello Dogma met een T700 vezel maakt deze racer een perfecte all-rounder.

Deze Pinarello is te krijgen in een schijfrem of velgrem versie. Daarnaast is het frame te krijgen in 5 verschillende kleuren; blue, red, BOB, white en pink. Voor 2020 heeft de Prince een update gekregen waardoor het mogelijk is om de gehele bekabeling door het stuur te integreren.

Het disc- frameset inclusief balhoofdstel, zadelpen en voorvork is al te krijgen voor €2.690. De velgrem versie heeft een prijs van €2.590. De fiets afgemonteerd met een volledige Ultegra groepset heeft een prijs van €4.590.

Pinarello Paris


De Pinarello Paris is vernoemd naar de 15 overwinningen van Pinarello op de Champs-Élysées. Met trots mag Pinarello zich titelhouder noemen van het aantal overwiningen van de Tour France.

De Pinarello Paris is volledig nieuw in de 2021 collectie. De Pinarello Prince kan worden gezien als de opvolger van de Pinarello Gan. De Pinarello Paris is het kleine broertje van de Prince en Dogma. Zo beschikt de Paris over een T600 vezel welke net iets zwaarder en minder stijf is.

Het disc- frameset inclusief balhoofdstel, zadelpen en voorvork is al te krijgen voor €2.090. De velgrem versie heeft een prijs van €1.990. Een complete Pinarello Paris met Shimano Ultegra heeft een prijs van €3.590.